Afgelopen periode hebben we even in de achteruitkijkspiegel van de ontwikkelingen van onze opleidingentak kunnen kijken. We zien dat we de afgelopen jaren zeven edities van de Leergang Adviseur Digitale Organisatie hebben mogen verzorgen aan meer dan vijftig informatieprofessionals uit de ministeriële, provinciale en gemeentelijke organisaties. Daarbij ook aan vanuit ‘bijzondere’ organisaties als het UWV, De Nederlandsche Bank, waterschappen en zorginstellingen. Iets waar we wel een beetje trots op zijn.

 

Wat opvalt is dat het niet zoveel uitmaakt in welke organisatie je werkt. De uitdagingen waar je mee te maken hebt, als je je bezigt met informatiemanagement, zijn veelal generiek. Voor de deelnemers staat doorgaans één generieke vraag centraal: hoe breng je je informatievoorziening op orde binnen de gebieden van Kennismanagement, ICT en Organisatie? En alle deelvragen en uitdagingen die hieronder vallen. En dit is een fantastische uitdaging in deze tijd.
Het is een groot goed om te kunnen werken in een opleiding met ambitieuze professionals die op zoek zijn naar hoe je informatievoorziening kan verbeteren in de eigen organisatie. Met recht kunnen we zeggen dat we vrijwel alle deelnemers echt stappen hebben zien maken in hun ontwikkeling. Niet alleen qua kennis. Ook in (zelf)vertrouwen en bewuster worden van de stijl die je hanteert als informatie-adviseur.

 
We merken dat het helpt om de deelnemers, met compassie voor de situatie waarin ze werken, te confronteren met zichzelf. Ben Jonkeren, hoofddocent van de opleiding, geeft hier een duidelijke missie in aan: “We zijn er niet om lieverkoekjes te bakken met elkaar, we gaan echt aan de slag met je; confronteren als het nodig is, maar altijd omwille van kwaliteit, om beter te worden in je vak.” En dat merk je tijdens de interactieve lesdagen. We vragen wat van je, maar geven des te meer.

 

Dit kiezen voor kwaliteit zie je ook terug in de line-up van docenten. Waar we in de eerste edities nog geen zes docenten hadden, zijn dit er inmiddels twaalf. Allemaal hebben ze zich ontwikkelt als expert in een bepaald deel van het vakgebied en delen dit binnen de LADO. Het zijn ook geen echte docenten, maar juist professionals uit de weerbarstige praktijk. Dit geeft voor de deelnemers een boost in kennis, kunde en –belangrijk- ook in netwerk. Je hebt elkaar namelijk nodig in deze uitdagende tijden van digitale transitie.

 

Als we vooruitkijken, zien we dat we vooral door willen gaan op de ingeslagen weg. Er is nog zoveel te verbeteren! Komend najaar gaan we starten met de volgende editie van de leergang. Weer met kwalitatieve docenten en deelnemers. We hebben er weer zin in! Wellicht tot dan.

Bartjan Leegwater
Docent LADO, onderdeel Klantgericht werken

BartJan Leegwater: Een blik op de LADO